هدایت شوندگان امام هادی علیه السلام

نادان ، اسیر زبان خویش است . (مسند الامام الهادى ، ص 304)

هدایت شوندگان امام هادی علیه السلام

نادان ، اسیر زبان خویش است . (مسند الامام الهادى ، ص 304)

امام علی نقی (ع) :

امام علی نقی (ع) :

حکمت در طبعهاى فاسد تاءثیر نمى کند.
خدا را بقعه هاست که دوست دارد در آنها به درگاه او دعا شود، و او آن دعاها را به اجابت رساند و حرم حسین (ع ) یکى از آنهاست .
هر که از خدا پروا کند مردم از او پروا کنند. هر که خدا را اطاعت کند، از او اطاعت کنند. هر که مطیع خداست باک از خشم مخلوق ندارد، هر که خدا را به خشم آورد، باید یقین کند که به خشم مخلوق دچار مى شود.


اهانت به امام هادی(ع) نشانه وحشت دشمن

اهانت به امام هادی(ع) نشانه وحشت دشمن از نفوذ عالم‌گیر فرهنگ اسلامی است

گروه اندیشه: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استاد تهران ضمن محکومیت هتک حرمت امام هادی(ع) با صدور بیانیه‌ای، این حرکت مذبوحانه را نشانه وحشت دشمن از نفوذ فرهنگ اسلامی در سطح جهان برشمرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، هم‌زمان با اعتراضات گسترده مردمی و نهادهای گوناگون کشور در محکومیت اقدام موهن خواننده مرتد ایرانی در توهین و هتک حرمت به مقام والای حضرت امام هادی(ع)، بنیاد بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان تهران نیز ضمن محکومیت این اقدام، بیانیه‌ای صادر کرد.

«بیانیه بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان تهران به هتک حرمت به جد امام عصر(عج)»: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان تهران ضمن محکومیت هتک حرمت امام هادی(ع) بیانیه‌ای به شرح ذیل صادر کرد:

یُرِیدُونَ لِیُطْفِئوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ(صف/8)

بار دیگر ایادی استکبار جهانی و قلم به دستان مزدور و روباه‌صفت، چهره از نفاق گشودند و با توهین نسبت به شخصیت نورانی و معصوم امام هادی(ع) در فضای مجازی، باعث آشکار شدن هر چه بیشتر مظلومیت اهل بیت پیامبر(ص) شدند. امروز به این معاندان و جاهلان اعلان می‌داریم که: چهره پر فروغ امام هادی(ع) مصداق بارز نور خداست که خاموش شدنی نیست.

آری این حرکات مذبوحانه ، نشانه وحشتی است که دشمنان اسلام و اهل بیت(ع) از نفوذ فرهنگ اسلامی در سطح جهان دارند.

ما سربازان حضرت مهدی موعود(عج)، این حرکت خزنده دشمن را که باعث آزرده شدن قلب امام زمان(عج) و مومنین گردیده، محکوم کرده و از مواضع مراجع عظام و فتاوای ایشان بر علیه افراد توهین کننده اعلام حمایت می‌کنیم و به حامیان پشت پرده و آشکار آنان نیز گوشزد می‌کنیم که این کارها باعث تسریع زوال و سرنگونی شما می‌گردد.

ما به وعده الهی ایمان داریم و انشاءالله پاسخ این ظلم عظیم را توسط سربازان پنهان و آشکار امام زمان(عج) خواهیم داد. منتظر روزی هستیم که وعده الهی محقق شود و ریشه کفر و شرک و نفاق و ظلم و دروغ‌ها و تهمت‌ها به دستان پرخیر و برکت فرزند فاطمه(س)، مهدی موعود(عج) برچیده شود.

در آخر به خدای خود شکوه می‌کنیم: اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنَا صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ غَیْبَةَ وَلِیِّنَا [إِمَامِنَا] وَ کَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا، وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَیْنَا فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ [آلِ مُحَمَّدٍ] وَ أَعِنَّا عَلَى ذَلِکَ بِفَتْحٍ مِنْکَ تُعَجِّلُهُ وَ بِضُرٍّ تَکْشِفُهُ وَ نَصْرٍ تُعِزُّهُ وَ سُلْطَانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَ رَحْمَةٍ مِنْکَ تُجَلِّلُنَاهَا وَ عَافِیَةٍ مِنْکَ تُلْبِسُنَاهَا... .

بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود استان تهران

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با انتقاد از توجیهات بی پایه و اساس

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با انتقاد از توجیهات بی پایه و اساس درباره توهین به مقام شامخ امام هادی(ع) گفت: یکی از سیاستمداران غربی گفته است تا می توانید به مقدسات مسلمانان توهین کنید،‌ما هم تا می توانیم بایددر مقابل واکنش نشان دهیم تا بفهمند وحدت و انسجام ما بیشتر می شود.

وی افزود: اگر در این دنیا در مقابل هتاکی ها و اقدامات آنها بی صدا و آرام باشیم،‌ آنها کار خود را می کنند اما اگر محکم بایستیم آنها عقب نشینی می کنند. امیدواریم فریب خوردگان توجیه شوند و شر اشرار نیز به خودشان بازگردانده شود

به کوری چشم نادانان

 امام من در بزرگی مقام و منزلتت همین بس که همه به تکاپو افتاده اند که ارادتی بنمایند

امام هادی علیه السلام و فرهنگ دعا و زیارت






امام هادی علیه السلام و فرهنگ دعا و زیارت

این واقعیت را نباید از نظر دور داشت که شیعه از فرهنگ ادعیه و زیارات بسیارغنی برخوردار است ، به طوری که هیچ یک از فِرق اسلامی از این مقدار ادعیه و زیارات ، بهره مند نیستند . این نشان از چهره معنوی تشیع و عرفان شیعی است که خلوص دینی و تزکیه نفس را در جامعه تشیع قوت می بخشد .
دعا جایگاه والایی در میان امامان علیهم السلام داشته و از برخی از آنان ادعیه فراوانی نقل شده است در کارنامه امام هادی ( ع ) نیز دعا و زیارت از تربیت شیعیان و آشنا ساختن آنها با معارف شیعی ، نقش عمده ای ایفا کرده است . این دعاها به جز راز و نیاز با خدا ، به صورتهای مختلف ، به پاره ای از مسائل سیاسی – اجتماعی نیز اشاراتی دارد ، اشاراتی که در حیات سیاسی شیعه بسیار موثر بوده و به طور منظم ، مفاهیم خاصی را به جامعه تشیع القاء می کرده است . اینک به چند نمونه از مسائل مطروحه در این دعاها اشاره می کنیم :

ایجاد پیوند میان مردم و اهل بیت علیهم السلام

افزون بر صلواتهای مکرر بر محمد آل محمد ( ع ) که در این دعاها و تقریبا تمامی ادعیه ائمه اهل بیت( ع ) وجود دارد – نسبت به ارتباط محکم و ناگسستنی میان امت و آل محمد ( ع ) تاکید خاصی شده است . به عنوان نمونه ، قطعه ای از یک دعا را ملاحظه فرمایید :
اللّهُمّ فَصَلَّ عَلی مُحَمَد وَ آلِهِ وَ لا تَقطَع بینی و بَینَهُم فِی الدُنیا وَ الآخِرَة و اجعَل عَمَلی بِهِم مُتَقَبَّلا .(1)
پروردگارا ! درود فرست بر محمد و آل محمد ( ع ) و ارتباط میان من و ایشان را در دنیا و آخرت قطع مفرما و اعمال مرا به خاطر ایشان قبول فرما .

تاکید بر مقام والا و رهبری اهل بیت علیهم السلام

در زیاراتی که ازامام هادی (ع ) روایت شده ، به طور مکرر بر این معنا تاکید شده و اهل بیت رسول خداعلیهم السلام به معنای خاص آن ، با تعبیرهایی همچون : " معدن الرّحمة، خُزان العلم ، قادةالاُمم ، ساسة العباد، امناء الرحمان ، ائمة الهدی ، وَرَثة الانبیاء و حجج الّله علی اهل الدنیا و الاخرة والاولی " وصف شده اند،(2) همچنین در همین زیارت ، خطاب به ائمه هدی ( ع ) آمده :أشهَدُ أنَکُمُ الأئِِِمَةُ الّراشِدوُنَ ، المَهدیوُن المَعصومون ، المُکرّمون ، المُقرّبون ، المُتّقون ، الصّادقون ، المصطفون ، المطیعون لِلّه ...
گواهی می دهم که شما امامان، مرشد ، هادی ، معصوم ، بزرگوار ، مقرب نزد خدا ، پرهیزگار ، راستگو ، برگزیده و مطیع خداوند هستید .
ادامه این فقرات ، علاوه بر آن که خصایص ائمه طاهرین علیهم السلام را بیان کرده ، شیعیان را با تعریف دقیق امام و خصوصیاتی که باید دارا باشد آشنا می سازد .

تأکید بر مکتب اهل بیت علیهم السلام

در بخشی دیگر به شیعیان می آموزد که امامان خود را در جایگاهی بدانند و در شهادت نسبت به آنها ، می گوید :وَجاهَدتُم فِی الّلهِ حَقَّ جِهادِهِ حَتّی أعلَنتُم دَعوَتَهُ وَ بَینتُم فَرائِضَهُ وَ أقَمتُم حُدودَهُ وَنَشرتُم شَرائِعَ أحکامِهِ وَ سَنَنتُم سُنَتَهُ ... وَ فَصلُ الخِطابِ عِندَکُم وَ آیاتُ اللهِ لَدَیکُم وَعَزائِمُهُ فیکُم وَ نورُهُ وَ بُرهانُهُ عِندَکُم وَأمرُهُ إلَیکُم . ( شهادت می دهم ) که شما آنگونه که سزاوار بود جهاد کردید ، تا آنجا که دعوت خداوند را آشکار نمودید ، احکام الهی را روشن ساخته ، حدود الهی را اقامه کردید ، شریعت الهی را نشر دادید و سنتهای خداوندی را استوار نمودید ... فصل الخطاب و آیات الهی نزد شماست ، استوانه های خداوند در میان شماست ، چنان که نور و برهان خداوند هم نزد شماست و امر خداوند به شما واگذار شده . بدین ترتیب از دید امام ، معارف حقهء الهی را تنها در مکتب اهل بیت پیامبر(ع) می توان یاد گرفت . در این صورت تنها کسانی بر حقّند که پیروی از مکتب و تعلیمات این خاندان پاک کرده باشند و گرنه مارق و از جادّه حق کنار افتاده اند ؛ فَالرّاغِبُ عَنکُم مارِقُ وَاللاّزِمُ لَکُم لا حِقُ .(3)

4- مبارزه با ظلم و ستم

از آشکارترین مفاهیم مقبول شیعه ، مبارزه با ستم است . این مطلب به روشنی در دعاهای رسیده از امام هادی علیه السلام به چشم می خورد . دعایی مانند " دعاء المظلوم علی الظالم " به طور مستقل ، دعایی است که از خداوند بر ضد ستم ستمکاران و جباران استمداد شده است . این درست است که در دعای مذکور ، از میان بردن ستم به خدا واگذار شده ، ولی در واقع ، می تواند هدف ازآن ، آگاه کردن مردم از وجود ستم و وجوه مختلف آن در جامعه باشد که این خود قدم اساسی برای از میان بردن آن است . این دعا به دنبال ستم و اهانتی که از طرف متوکل نسبت به امام ( ع ) روا داشته شد ، از سوی آن حضرت انشاء شد که آشکارا جنبه سیاسی دارد .

متن دعا ذیلا از نظر خواننده محترم می گذرد .فَها أنَا ذا یا سَیدی مُستَضعَفٌ فی یدَیهِ مُستَضامٌ تَحتَ سُلطانِِِهِ مُستَذِلُّ بِعِنائِهِ مَغلُوبٌ مَبغی عَلَی مَغضوُبٌ وَجِلٌ خائفٌ مُرَوُّعٌ مَقهوُرٌ ... فَأسئَلُک َیا ناصِرَ المَظلوُم المَبغی عَلَیهِ إجابَةََََ دَعوَتی ، فَصَلَّّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ خُذهُ مِن مَأمَنِهِ أخذَ عَزیزٍ مُقتَدِرٍ وَافجأه ُ فی غَفلَتِهِ مُفاجِئَةَ مَلیکٍ مُنتَصِرٍ وَاسلُبهُ نِعمَتَهُ وَ سُلطانَهُ وَافضَض عَنهُ جُموعَهُ وَ أعوانَهُ وَ مَزَق مُلکَهُ کُلَ مُمزَقٍ ... وَ اقصِمهُ یا قاصِمَ الجبابِرَةِ وَاهلُکهُ یا مُهلِکَ القروُنِ وَاَبِرهُ یا مُبیر الأُمَمُ الظّالِمَةِ وَاخذُلهُ یا خاذِلَ الفِئاتِ الباغیة...(4)

پی نوشت ها :

4- همان ، صص 190-189 . 3- مسند الامام الهادی علیه السلام ، ص 249 . 1- مصباح المتهجد ، ص 239 .2- من لا یحضره الفقیه ، ج 2 ، ص 60 .